Logo Recip-e

FAQ

Dematerialisatie, Reservatie

Hoe kan een patiënt geneesmiddelen reserveren bij een apotheek?

De patiënt heeft de mogelijkheid om producten te reserveren bij een bepaalde apotheek via de patiëntenplatformen/apps. Alleen de apotheek waarvoor de patiënt kiest (via reservatie) ziet deze reservaties.
Als apotheker krijg je een melding van de reservatie via het softwarepakket of kan je ook manueel de reservaties checken. Een reservatie door de patiënt houdt geen verplichting tot aankoop in voor de patiënt. Je kan ook beslissen om een duur product of een magistrale bereiding niet klaar te zetten.
De patiënt kan de reservaties komen afhalen bij de apotheek waar die het geneesmiddel gereserveerd heeft aan de hand van de eID of rijksregisternummer. Indien de patiënt toch naar een andere apotheek wil gaan, dan kan dat met een geprinte of digitale versie van het bewijs van elektronisch voorschrift. In dat geval zal de apotheker immers de barcode scannen, en wordt de beperkte toegang opgeheven. In een andere apotheek is het niet mogelijk om gedematerialiseerd af te leveren aan de hand van een identificatiemiddel, namelijk de eID of het rijksregisternummer.

Patiënten kunnen via bepaalde patiëntenplatformen/apps ook hun contactgegevens meesturen met hun reservatie. De apotheker kan dan ook communiceren aan de patiënt wanneer de reservatie klaarligt.

Als er tegelijk een reservatievlag en een privacy-vlag (of VISI-vlag) van toepassing is op een elektronisch voorschrift, dan worden de regels van de reservatie gevolgd (voor die apotheek).