Logo Recip-e

FAQ

Dematerialisatie, eID

Ik heb (nog) geen Belgische eID. Wat moet ik doen?

Als patiënt zonder Belgische eID kan je niet altijd kiezen hoe je je voorgeschreven medicatie ophaalt bij de apotheker. Er zijn drie mogelijke situaties:
1) Je hebt geen BIS-nummer en geen INSZ-nummer (je bent bijv. een vluchteling die zich nog niet heeft aangemeld, een buitenlandse patiënt met een bijzondere identiteitskaart).
2) Je hebt een BIS-nummer maar nog geen INSZ-nummer (je bent bijv. een vluchteling die zich al heeft aangemeld maar nog niet is langsgegaan in de gemeente om je inschrijving te voltooien).
3) Je hebt een BIS-nummer en een INSZ-nummer (je bent bijv. een vluchteling met een geactiveerde vreemdelingenkaart). Je beschikt over een eID-equivalente kaart.

In elk van de drie bovenstaande situaties dien je iets anders te doen:
1) Geen BIS-nummer, geen INSZ-nummer:
– je haalt je medicatie af met een klassiek papieren voorschrift;
– je kan je voorschriften niet digitaal raadplegen of beheren.
2) Wel BIS-nummer, geen INSZ-nummer:
– je haalt je medicatie af met het papieren bewijs van elektronisch voorschrift of met een print van de barcode (RID-code), ontvangen van je voorschrijver;
– je kan je voorschriften niet digitaal raadplegen of beheren.
3) Wel BIS-nummer, wel INSZ-nummer (eID-equivalente kaart):
– je kan je medicatie afhalen met je eID-equivalente kaart;
– je kan je medicatie afhalen met het papieren bewijs van elektronisch voorschrift of de print van de barcode (RID-code) ontvangen van de voorschrijver
– je kan je medicatie afhalen via één van de (web)apps voor patiënten. Voorwaarde daarvoor is dat je itsme® hebt geïnstalleerd op je smartphone;
– je kan je voorschriften ook digitaal beheren en raadplegen via www.mijngezondheid.be. Inloggen op het platform kan via itsme® of via een kaartlezer en je eID-equivalente kaart.