Op 18 oktober 2024 heeft Recip-e alle betrokken softwarehuizen uitgenodigd op de Vrije Universiteit Brussel (VUB) voor de voorstelling van de Roadmap 2025. Softwarehuizen van alle types software gingen op die uitnodiging in en mochten worden verwelkomd: software voor huisartsen, artsen-specialisten, ziekenhuizen en publieke en ziekenhuisapotheken.
Na een goede uitwisseling tijdens het netwerkmoment vooraf en een smakelijke broodjeslunch vatte de voorstelling, door Dr. Apr. Katrien Thorré, de directrice van Recip-e, aan.
De voorstelling ging over de ontwikkelingen met betrekking tot farmaceutische voorschriften. Recip-e is ook betrokken bij de verwijsvoorschriften en de digitalisering daarvan, maar wat dat betreft zal het ontwikkelingsluik en de communicatie daarover via digitale kanalen gebeuren.
De ontwikkelingen in de huidige implementatie van Recip-e, met KMEHR als gegevensuitwisselingsstandaard, zullen focussen op een aantal vragen die nog vanuit de gebruikers gesteld werden en die niet zoveel ontwikkelingswerk vragen. De mogelijkheid om voorschriften van andere voorschrijvers te kunnen consulteren zal worden uitgebreid naar tandartsen en vroedvrouwen (enkel horizontale toegang, dus enkel voorschriften van, respectievelijk, tandartsen en vroedvrouwen). Een tweede luik is ook voorzien voor de tandartsen (eventuele toegang tot bepaalde voorschriften van artsen) maar daarvoor moet vooraf nog een proces doorlopen worden met de relevante stakeholders (toegangsmatrix). Verder wordt ook enige begeleiding voorzien bij het voorschrijven van verdovende middelen met als doel misbruik van dergelijke middelen zo veel mogelijk te voorkomen.
Naast de beperkte ontwikkeling in de huidige implementatie zal de focus in 2025 liggen op een nieuwe implementatie van Recip-e, die het internationale FHIR gebruikt als gegevensuitwisselingsstandaard. Deze evolutie is noodzakelijk om interoperabiliteit te garanderen en om de uitwisseling van gezondheidsgegevens in een steeds internationalere context te ondersteunen. Tevens biedt deze “herschrijving” van de code de mogelijkheid om bepaalde businessregels verder te verfijnen volgens bestaande evoluties en om ook nieuwe businessregels toe te voegen. Een mooie opportuniteit dus.
In eenzelfde beweging zal ook de overstap worden gemaakt van versleutelde gegevens naar gepseudonimiseerde gegevens. Dat biedt bijkomende voordelen, zoals meer mogelijkheden tot controle op correctheid van gegevens in het voorschrift en mogelijkheden om meer doorgedreven data-analyse te organiseren op populatieniveau. Die data-analyse kan dienen voor relevant klinisch onderzoek dat kan/zal leiden tot meer “evidence based practice”.
Een planning qua implementatie werd door Recip-e voorgesteld. Deze aanpassing is enorm impactvol en daarom werd er gekozen om op te leveren in verschillende delen, zodat er geleidelijk getest kan worden door de softwarehuizen.
De voorziene planning verloopt volgens 4, logisch op elkaar volgende, functionele pakketten die telkens delen aan functionaliteit toevoegen voor de eindgebruikers:
· Mei 2025: basispakket functionaliteiten.
· Juni 2025: uitgebreider pakket functionaliteiten.
· September 2025: toevoeging reservatiefunctionaliteiten.
· November 2025: toevoeging interactiefunctionaliteiten.
In elk deel zijn er functionaliteiten voor de voorschrijver, uitvoerder en patiënt, zodat deze ook getest kunnen worden vanuit een reële businessflow.
De opsplitsing in functionele pakketten biedt de mogelijkheid tot stapsgewijze ontwikkeling en validatie, en bijkomende bijsturingen na elk pakket indien noodzakelijk.
Er wordt verwacht dat de homologatie (validatie) van alle pakketten samen, kan starten eind december 2025. Dus verwachting is dat deze nieuwe implementatie op het terrein komt eerste semester 2026.
De voorgestelde planning werd door de softwarehuizen ontvangen als behoorlijk uitdagend en er werd zeker ook opgemerkt dat andere projecten hun aandacht vragen. Deze bezorgdheden werden zeker gecapteerd. Recip-e hoopt toch dat de doelen kunnen worden bereikt en dat mede dankzij een goeie samenwerking.
Tenslotte werden ook de wijzigingen in de organisatie van Recip-e toegelicht.
· De organisatie Recip-e vzw zal meer een businessrol opnemen. Voor farmaceutische voorschriften, voor verwijsvoorschriften, maar ook in het bredere gezondheidszorglandschap (verzamelen en harmoniseren van business noden).
· Recip-e vzw blijft in de rol van product owner en zal dus de validatie van de ontwikkelde delen in kleine stukjes verder realiseren (volgens de agile methode die reeds jaren werd toegepast binnen Recip-e vzw).
· De ontwikkeling en de technische ondersteuning van de Recip-e applicatie zal gebeuren door het Recip-e applicatie team dat naar Smals vzw gemigreerd is vanaf 14/10/2024.
Na de voorstelling van de roadmap 2025 werd de presentatie gedeeld met de aanwezigen en iedereen van de softwarehuizen die ingeschreven is op onze nieuwsbrief. Voor wie deze communicatie gemist of niet ontvangen zou hebben: de presentatie is te bekomen via onderstaande downloadlink.
Wie zich van de softwarehuizen nog zou willen inschrijven voor onze nieuwsbrief (en zich zo wil verzekeren van een uitnodiging voor de voorstelling van de Roadmap 2026 volgend jaar) kan dat doen via volgende link: inschrijven nieuwsbrief.
Wil je meer weten over de Roadmap voor 2025?